Kanuna rağmen aylardır çıkmayan Havacılık Tazminatı nın yeniden yapılandırılması konusunda YPK Kararı kısa süre önce yayınlandı. YPK daki hususları dile getirmeden önce Tazminatın tarihçesini sizlere aktarmak daha doğru olur.Bu yazı tarihçe konusunda sizleri bilgilendirmek üzere tasarlanmıştır.

Havacılık tazminatı serüveninin tarihçesi

“Havacılık tazminatı” kanun taslağı DHMİ Genel Müdürlüğü personel ve idari işler eski başkanı sayın Hüseyin tarafından öne hazırlanmış kanun maddesinin başlı  olan “havacılık tazminatı” sözcükleri de yine Hüseyin GÜN tarafından önerilmiş, dönemin genel Müdürü sayın Mahmut TEKİN’kanun başlığını ve içeriğini uygun bularak yönetim kuruluna sevk etmişti. DHMİ Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan ilk kanun taslağına Maliye Bakanlığından ulaştık. Hüseyin GÜN’ tarafından yazılan ve  DHMİ yönetim kurulu tarafından kabul edilerek Ulaştırma Bakanlığı aracılığı ile ilgili bakanlıkların görüşü alınmak üzere  gönderilen taslakta DHMİ personelinin üç gruba ayrılmadığı, tek grupta toplandığı ve oranında %250 olduğu görülmektedir. DHMİ çalışanlarına Bahsekonu taslakta, Başbakanlık müsteşarı maaşının 250’sine kadar damga vergisi kesilerek havacılık tazminatının ödeneceği hususunun düzenlendiği görülmektedir. Maliye Bakanlığı akıl almaz bir şekilde kanun taslağına müdahale ederek önce %250 oranını %200’e indirmiş,akabinde de DHMİ personelini hukuka aykırı olarak 3 gruba ayırmış, birinci grup olarak gösterilen personel  için en yüksek devlet memuru aylığının brüt tutarının %200’ü,ikinci grup olarak adlandırılan personel  için %100’ü ve üçüncü grup olarak adlandırılan personel için ise %50 sinin damga vergisi kesilerek tazminat olarak ödenmesi hususu düzenlenmişti.

Havacılık tazminatının üç gruba bölünerek ödenmesinin hukuka aykırı olacağı çalışma barışını bozacağı defalarca anlatıldı ama dinleyen olmadı.

Bir kaynaktan aldığımız bilgilere göre, Dönemin Genel Müdürü sayın Mahmut TEKİN ve yine dönemin Personel ve İdari İşler Daire Başkanı sayın Hüseyin GÜN, personelin üç gruba ayrılarak havacılık tazminatı ödenmesinin imkansız olduğunu, hukuka aykırı olduğunu ileri sürerek itiraz etmişler ise de başarılı olamamışlardır. Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü personeline havacılık tazminatı ödenmesini öngören kanun maddesi 21.4.2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 27.maddesi ile yürürlüğe konulmuştu.

Daha Sonra Ne mi Oldu? Ödüllendirmeler Yapıldı

Havacılık tazminatı  ile ilgili olarak, Bakanlığın haksız  müdahalesi   DHMİ personeli arasında ücret uçurumuna neden olmuştu. Havacılık tazminatının yasalaşması ve adil bir  uygulama olması için gece gündüz demeden çalışan Hüseyin GÜN ise DHMİ personelinin üç  gruba ayrılmasının sorumlusu ilan edilerek DHMİ çalışanlarının tamamının cephe aldığı bir kurban haline getirilerek kurumsal bir mobbing mağduru olmasına neden olunmuştu.Havacılık tazminatı ile ilgili olarak Hüseyin GÜN tarafından yazılan ilk kanun taslağı elimizde mevcut olup,DHMİ personeli tek grupta toplanmış ve oran ise en yüksek devlet memuru aylığının %250’sine kadar havacılık tazminatı ödenmesine ilişkindir. Ülkemize özgü bir manzara olan bu durum yine vuku bulmuş, ödül Hüseyin GÜN’ün görevden alınması ile gerçekleşmişti. Dönemin Genel Müdürü Mahmut Tekin ile daire başkanı Hüseyin GÜN, konuyla ilgili görüşlerini gönderseler yayınlamak ta isteriz

Üç grup arasındaki oranlar arası uçurum çalışma barışını bozdu ve motivasyonu düşürdü. Yeniden düzenlenen taslakta da durum değişmedi.

Neden personel üç gruba bölündü suçlamasını sürekli gündemde tutan DHMİ çalışanları, bu yöndeki haksızlığın giderileceği umudunu yitirmedi. Havacılık tazminatının yeniden düzenlenmesi için harekete geçen yeni DHMİ yönetimi yeni bir kanun taslağı hazırladı ve ilgili bakanlıklara gönderdi. Bu taslakla yapılan düzenlemede, pilotlar için en yüksek Devlet Memuru brüt aylık tutarının %1000’i birinci grupta yer alanlar için %600’ü,ikinci grupta yer alanlar için %300’ü üçüncü grupta yer alanlar için ise %100’ünün ödenmesini, daha önce sadece damga vergisi kesilmesi düzenlenmiş iken, ikinci düzenlemede gelir vergisinin de kesilmesi düzenlenerek 23.7.2010 tarihli ve 6009 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair kanunun 56.maddesi ile yürürlüğe girdi. DHMİ personelinin daha önceki düzenleme de şiddetle karşı çıktığı ve itiraz ettiği uçurum seviyesindeki oranlar aynen korunmuştu. Hayal kırıklığı yaşayan DHMİ personeli adeta şaşkına dönmüştü. Ortada bir kusur varsa bir sorumlusu da olmalıydı ama suç galip kaldı.

Aylarca YPK kararı çıkmadı. Geciktikçe gecikti bu gecikme personelin aleyhine sonuçlandı. Daha önce çıkmış olsaydı eşit işe eşit ücret engeline takılmayacaktı.

DHMİ çalışanlarına, havacılık tazminatında ikinci kez yapılan düzenlemenin Resmi Gazetede yayınlandığı 23.7.2010 tarihinden bu yana avans olarak ödeme yapılmıştı. DHMİ çalışanları yaklaşık 24 aydır, havacılık tazminatından fark almayı beklerken sükûtu hayale uğradı. Çalışanların büyük umutla bekledikleri Havacılık tazminatı, deyim yerindeyse personelin çoğunu strese soktu. Uydurma haberler birbirini kovaladı, sendika eylemleri açıklamalar derken bugünlere kadar gelindi. Yasa ile ilgili YPK kararı bir türlü çıkmadı. Kimi Başbakan yardımcısı Sayın Ali BABACAN’ın karşı çıktığını, kimi daha alt kademelerdeki bürokratların tazminat ödenmesine karşı çıktığını, bu nedenle geciktiğini yazdı ve konuştu.

Sayın TURNA konuyu sürekli yakından takip etti.

Yoğun işlerim arasında ABD de bile konuyu yakından takip ettim. DHMİ personelinin mailleri kesilmedi. Gelir gelmezde bu konu ne oldu diye araştırdığımda bir arpa boyu yol alınamadığına tanık olduk.

Nihayet YPK kararındaki imzalar tamamlandı. Ama çok az sayıdaki personel hariç herkesi hayal kırıklığına uğrattı.

Nihayet Havacılık tazminatı ile ilgili YPK kararı 6.7.2012 tarihinde yürürlüğe girdi, fark çalışmaları yapıldı, farklar personelin hesaplarına 15 Temmuz 2012 maaşı ile birlikte yatırıldı. Personelin bir kısmı gece uyumadı saat 24.01den itibaren bankamatiklere koştu, bankomat kartını çıkardı ve yerleştirdi şifresini girdi, gözlerine inanamadı, hesaptaki paranın çokluğundan değil azlığından, hatta bir kısmı geçen ayki maaşlarının bile altında maaş aldığını gördü. Kimisi internetten hesabına girdi ve elindeki kuşu kaçırmış bir kimsenin haleti ruhiyesi ile donakaldı.

Şimdi DHMİ çalışanları soruyor?

Ne olmuştu da havacılık tazminatından bekledikleri farkı alamamışlardı? YPK kararı yeterince takip edilmemiş miydi, ilgili bakanlar yeterince ikna edilmemişler miydi? Bu hata varsa bu kimindi? Konu muamma. Havacılık tazminatından gelir vergisi kesilmesi yetmezmiş gibi bir de kanunda olmayan bir husus YPK kararına konularak personele verilen hastalık izinlerinden de rapor süresince günlük tazminat kesilmesi düzenlenmişti.

Yetki sorumluluğu, sorumluluk ise hesap vermeyi zorunlu kılar. Bu yasalarımızda düzenlenmiş temel yönetim ilkelerinden biridir.

 

Kolay gelsin!
Tarık TURNA

DUYDUDUNUZMU HAVACILIK TAZMİNATI MUAZ-ZAM YAPILMIŞ” te bir düşünce

  1. Elk diyor ki:

    Değerli arkadaşlarım, bakıyorum da bir tane de Elektrik personeli çıkıp bizim hakkımızı kim verecek demiyor. Bizler işi Dhmi’de kart takıp çıkarmak olan Elektronik personelleri kadar nasıl değerli olamıyoruz? Amacım Elektronik personeline laf çarpıtmak değil bizim alanımızla(elektrik ile) iç içe olan bu birim ile herhangi bir mukayesede bulunmaktır.Bizler yüksek gerilimde(trafolar,kesiciler,havai hat,..) canımız pahasına, gerek karda kışta gerek güneşin kızıl sıcağında pistte-apronda, regülatörde, terminal binasında akşamlara kadar koşuşturmaktayız ve insanlar tüm bu emeğimize karşılık bizlere işiniz lamba değiştirmek diyebiliyorlar bu ne kadar dar bir bakış açısıdır,dhmi personelleri olarak bunu en iyi sizler görmektesiniz ve bu kuruma en çok emek verenlerdeniz. Bu söylediklerimi düşünüp tarttığınızda ve gözlemlerinizin sonucunda tüm kurum personeli olarak mantıklı ve doğru bulacağınızı biliyorum.Lütfen ellerinizi vicdanınıza koyunuz.
    DHMİ ELEKTRİK

Yorumlar kapalıdır.

Sizlere daha iyi bir hizmet sunabilmek için sitemizde çerezlerden faydalanıyoruz. Sitemizi kullanmaya devam ederek çerezleri kullanmamıza izin vermiş oluyorsunuz. Daha fazla bilgi için Çerez Politikası
X